Make your own Glitter Graphics

Pengikut

Jom Layan Iklan Ni...

07 November 2009

Hari Pertama Persekolahan

Post ni sepatutnyer diletak lst year..tp dah slalu ubah skin n mcm2 lg..terus lupe..tp aku ttp nk post jugak..even dah basi heheheee.....
Pengalaman di hari pertama persekolahan..mmm..memang mencabar dan perlu banyak kesabaran...ye lah apa taknya..pelbagai karenah kanak2 kecil ni..ada yang tak mau masuk kelas, ada yang dok tepi dinding..x mau buat apa2..ada yang menangis dan yang tak tahannya...meraung2..waah..memang mencabar..mmm..kalau tak tahan..buleh gegaq dunia dibuatnya! Haa...

Yang sorang ni..what a cute boy!..tapi nak tau apa jadi pada dia 1st day...nangis dan nangis sampai x ingat dunia..yg si emak pulak dok tunggu anak kat luar kelas...ni yang kadang2 menyusahkan kami..ye lah, yang kita dok pujuk anak dia suruh 'calm down'..yang dia dok terjenguk2..apalagi..si anak ni mulalah meraung2..hmmm..siap tendang2 pintu lagi..sampaikan saya nak kena kunci kesemua pintu yang ada dalam kelas..takut terlepas..he..he.. Dialah Arif Danial..dan nak tau apa kelemahan dia....'POLIS'..hah..nasib baik lah terlintas di kepala ni..terkeluar perkataan polis....apalagi tgh2 dok meraung tu...senyap terus!! Lega kami..akhirnya si emak pulang sbb si anak dah senyap...hai...

Bagi murid yang ok...tak pa lah kita boleh bagi depa main atau buat sesuatu...yang bijak pandai pulak asyik dok kelui cikgu...cikgu...cikgu..ni dia nangis lagi..ni dia x mau tu..tak mau ni..heeei..fening kefala dibuatnyer...tapi..kadang2 nak tergelak jugak sebab..macam2 perangai budak2 ni...

Nak diceritakan pengalaman tahun lalu..PPM saya jadi mangsa 'dera' oleh seorang murid..yang x mau masuk kelas..terjerit2 dan terlompat2...xmau masuk..x mau masuk...PPM saya pegang la tangan dia..dan cuba pujuk..tau apa yang jadi.........nngggaaaaaaaaaaaap!!..huuuu dia gigit tangan PPM saya..apalagi...aduuuuuuuuuuuiiii katanya..nak terkeluaq air mata..menahan sakit..heeee..kesian dia. Katanya itulah pengalaman pahit yang pernah dialaminya...(sayang sekali sy x sempat ambik gambar waktu tu..)

Yang sorang ni pulak..Hanis Hazirah....muka dia lebam dan bengkak waktu 1st day mai sekolah..kata ayahnya, dia jatuh basikal..memang teruk jgaklah kalu diperhati..nasib baik x kena mata..kalau tak..mmmm. Si cantik molek ni pulak..mula2 x nak masuk kelas sbb malu takut cikgu tgk muka dia....adegan pujuk memujuk mulalah...akhirnya dia nak masuk kelas tapi x nak dok ramai2 ngan kawan....dok menyorok kat belakang kelas...dalam dok menyorok tu pulak..hee..dan lagi dia dok main alat2 muzik..siap bunyi keletung..keletang lagi..ni merajuk ke syok sendiri..tak tau lah..dalam hati saya ni..dok tergelak sbb x padan ngan muncung awal2 pagi! Kawan2 lain apalagi...ciiiikguuuu...nak main cam dia jgak.....nak dok kat dia jugak....mmm kenalah kami pujuk memujuk yang lain pulak..
Macam tulah perangai budak2..emosi depa ni x tentu..sat ok sat x ok...kena banyak sabar jer..

Bagi yang dah biasa dengan saya dan kelas ni..dialah pulak yang jadi cikgu pulak...haaiii..mana taknyer..siap kata 'semua orang kena ikut saya ok!'..yelah dia murid th lepas (5 tahun) dan thn ni sambung lagi...Nama Dayana Dafina..ni cucu GB saya yang dulu2..comel budaknyer. Satu yang saya suka si comel ni..dia cepat dapat menguasai apa yang diajar dan senang mengikut arahan..sebab tulah katanya.."tuk kata Dayana kena jadi budak baik, kena tolong cikgu dan umie sebab Dayana 'orang lama'..cikgu...kalau Dayana baik..cikgu nak bagi saya jadi Ketua Darjah tak?"...hee..he..aduuui hai...kesian la pulak!..

Nak tengok gelagat budak2 ni masa awal2 tahun?..Haa kat bawah ni adalah beberapa keping yang sempat saya 'snap'...
Yang ni Wan Mifzal Mustaqim...dok sibuk nak betulkan seluar dia..katanya x betul...takut cikgu marah..hee. Tengoklah ibu2 kat belakang tu..sibuk menulis nama kat kasut anak2..maklumlah takut tertukar nanti..


Yang ini pulak...murid yang paling kecil dalam kelas...Nur Anis Zulaikha..walaupun berumur 6 tahun tp kalau dilihat fizikalnya.mcm kanak2 umur 4 tahun...memang kecil..x caya? Tapi dia ok..x de kerenah..relax jer!


Yang inilah Arif Danial..budak cute kelas kami..tapi..tu dia sekali buat perangai...kecoh kelas dibuatnya..Waktu ni x pa lah sbb ada si emak...tengoklah nanti..dia buat stunt!..He..he



Haa.. ni lah keje Danial..asyik nak lari jer..terpaksalah kami kunci segala pintu...sebelum tu dia dan terlepas..apalagi..PPM saya 'ligan' bagai nak rak..fuuuh! Letih dibuatnya...tapi kini dah hampir sebulan..dah x ada lagi benda2 camtu..semuanya dah ok..Danial ni murid yang 'smart' sebenarnya...cuma terlebih manja jer..


Yang ini pula antara yang kami lakukan pada awal persekolahan....biasalah..kena latih supaya lebih berdisiplin..waktu makan kena baca doa sebelum...selepas..yang x syoknya kelas kami ni x ada ruang makan khas..nak makan di dapur..alahai sempitnya..nak makan dalam kelas..lagi la tak 'celuih' kata orang utara..so kami buat keputusan..makanlah di ruang luar sambil sedut udara..kalau sejuk..sejuklah..kalau panas...panaslah..heee..pas tu pulak kena makan sambil bersila..itu tak pa kan..antara salah satu cara makan orang melayu kan?




Ni la PPM saya..tengah menyiapkan hidangan untuk murid2ku..yang sedang kelaparan...tahun ni bdk2 semua jenis yang kuat makan...sampaikan 11 pot beras pun x cukup tau...makannya mengalahkan orang dewasa..tp apapun kena control jugak nanti kan obess pulak budak2 ni..



Inilah anak2 ku sedang menjamu selera....menu hari tu "mee goreng sayangku"...haa siap ada nama khas lagi tau..


Tengok si Danial tu..cmne dia makan..mmmm..dia masih x dpt menggunakan seluruh jari jemarinya untuk makan..yang dia tahu hanya guna 2 jari jer...sbb tu lah makannya ambil masa yg lama...tp kami sentiasa memantau cara dia makan..dan nampaknya akhir2 ni dahpun dapat makan dengan baik...

Waktu ini pulak..murid2 di bawa ke tapak perhimpunan..untuk menyesuaikan diri dengan rutin sekolah yang sebenar..kena beratur, pakaian kena kemas, tak boleh buat bising..haaa nanti GB marah!! Hee..he..



Tengoklah tu..bukan main sibuk PPM saya melayan karenah murid2 yg tak sabar2 nak pulang ke rumah..sampai kan berebut2 nak pakai kasut...ada yang tertukar lah mcam2 lagi..wpun begitu kini mereka lebih berdisiplin dan patuh pada arahan guru dan PPM. Untuk pengetahuan, sebelum pulang kami akan membaca doa...ucap terima kasih...dan tak lupa membaca Rukunegara supaya mereka sentiasa ingat dan faham..nyanyi2 tu mestilah..tu yang seronok..dan inilah rutin yang perlu dilakukan semasa waktu penamat kelas..kalau boleh jadikan ketua darjah tu sbg 'penghulu' yg baca doa dan Rukunegara tuuu..mesti depa seronok!!
Itu saja lah setakat ni..nanti kita sambung lagi...

1 ulasan:

  1. kenangan di kelasku yg telah kami tinggalkan...

    BalasPadam